De baten gaan voor de kosten uit

Transport van mensen en goederen kosten geld. Uw uitgaven daaraan zijn gemakkelijk bij te houden, dat wat u bespaart is des te moeilijker te specificeren. De kosten gaan voor de baten uit, is wat u heeft geleerd.

Alle grote toeleveranciers en belanghebbenden in de transportsector hebben keer op keer aangetoond dat de juiste bandenspanning zorgt voor een besparing op de brandstofkosten. TNO, Shell, Goodyear en Michelin zijn enkele instanties die veelvuldig hebben aangetoond dat de rolweerstand van een band toeneemt naarmate de band steeds verder op onderspanning raakt.

Bij 25% onderspanning, dit komt neer op 0,4 Bar onderspanning bij een personenwagenband, wordt er al meer dan twee % extra brandstof verbruikt.

Met de juiste bandenspanning bespaart u brandstofkosten. Direct na de bandenservice rijdt het voertuig zuiniger, heeft het een betere wegligging en er is minder afrolgeluid.

Voor ieder voertuig zijn de kosten van de bandenservice tussen de tweede en vierde tankbeurt terugverdiend

Een bestuurder tankt vier á zes keer per maand. Ruim voor het einde van de betalingstermijn van 30 dagen van de factuur van de bandenservice is de besparing al gerealiseerd.

Recente onderzoeken tonen aan dat ondanks alle media aandacht één op de drie voertuigen op onderspanning rijdt. Een zelf uitgevoerd onderzoek van Advies op wielen bij een personenwagenvloot gaf een vergelijkbaar beeld. Maar bij dit onderzoek stond zelfs één op de tien voertuigen zo slecht op de banden(spanning) dat directe actie nodig was door een bandenspecialist.

Enkele rekenvoorbeelden

Het is simpel: de banden laten oppompen bespaart onmiddellijk geld. U verdient dit terug.

Een case: Van een advocatenkantoor met 75 leaseauto’s rijden gemiddeld de benzine auto’s 25.000 km. Het verbruik is 1 op 12,5 tegen een brandstofprijs van €1,57. Met twee % besparing op de brandstofkosten bespaart u €65. Bij een personenauto is met 4 x €6 aan bandenservice tussen de €75 tot €150 euro op jaarbasis te besparen.

Voor elke geïnvesteerde euro is er zo tussen de € 6 tot €12 te verdienen

Bij een trekker/ oplegger combinatie praten we over enkele procenten besparing op brandstof. Bijvoorbeeld bij drie % besparing op 120.000 kilometers is per jaar is minimaal €1000 te verdienen. Om deze €1000 te besparen is ongeveer 4 x €36 aan oppompervice nodig. Met de huidige brandstofprijzen en de verwachte grote prijsstijging van ruwe olie in de tweede helft van 2010 levert de oppompservice alleen nog maar meer rendement op.

Een case: Een transportbedrijf met 165 trekkende eenheden, die in 2007 voor €4,4 miljoen aan brandstof hebben verbruikt. 1% besparing is al €44.000 en 2% zelf €88.000. Uitgaande van 1% brandstofbesparing (€44.000), wat een minimaal te behalen resultaat is, daar kunt u de gehele vloot inclusief 200 getrokken eenheden het gehele jaar voor laten oppompen. Deze uitgebreide oppompservice, vier maal per jaar 365 eenheden kost +/-€22.000.

Om twee tot vier procent op uw brandstofkosten te besparen is maximaal 0,49 procent, een half procent van de totale brandstof uitgave als investering nodig.

Uitgaande dat ook een lekke of te zachte band tussentijds wordt opgespoord, zal er ook minder sprake zijn van tussentijdse banden pechhulp. Kosten besparing alom.

De kosten van één pechgeval onderweg in het weekeinde in het buitenland alleen al, kan oplopen van € 750 tot enkele duizenden euro’s vanwege stilstand in uren, bijvoorbeeld loonkosten tot schadeclaims van de klant door niet tijdige leveringen.